söndag 28 september 2008

Den anonyma landstingspolitiken?

”Hur legitimt är beslutsfattandet i landstinget?”

Sitter i mitt kök, tillsammans med min väninna, kommunpolitikern Margit Urtegård, och diskuterar huruvida landstingspolitiken är en politisk nivå där man från partiernas håll oftast placerar avdankade kommunpolitiker. För min egen del så har jag valt att engagera mig i landstingspolitiken just för att jag brinner för hälso- och sjukvårdsfrågorna.

I tidningen Sörmlands Nyheter står det: "Landstingspolitiker ansvarar alltså för ett område som omsätter avsevärda skattesummor, samtidigt som politikområdet är enormt viktigt för medborgarna: sett över en tioårsperiod är ”hälso- och sjukvård” den enskilt viktigaste frågan för svenska väljare.Men här kommer så det konstiga: samtidigt som landstingspolitiker förvaltar enorma mängder skattemedel, och samtidigt som väljarna är jätteintresserade av landstingens politikområde, är landstingen en anonym politisk nivå. När opinionsmätningar mäter dessa ting förefaller det som att landstingspolitiker knappt är synliga för väljarna, och väljarnas kunskaper om vad den politiska mellannivån gör är ganska låg."

En stor orsak till den anonyma tillvaron landstingspolitiken befinner sig i rent medialt, kan vara en stor okunskap även hos våra journalister generellt. Det måste onekligen vara svårt att bevaka en politisk niva man knappast har kunskaper om. Detta bekräftas också via artikeln: "Då Siv Sandberg, en välrenommerad kommun- och regionforskare, uttalade sig om frågan menade hon att mediestrukturen och mediernas inställning till regionala frågor inte ”understöder en tydlig kommunikation mellan väljare och valda i regionala frågor”. Men inte nog med detta: Utöver det att medborgare och medier är måttligt intresserade av landstingspolitiken, negligerar också vi samhällsforskare hur landstingen fungerar." En mycket bra och läsvärd ledarartikel av statsvetaren Gissur Erlingsson. Extra roligt att veta att Erlingsson bor i Gnesta, vårt eget län!

Jag hoppas att denna okunskap och detta ointresse delvis kan avhjälpas genom att vi aktiva landstingspolitiker kliver fram och tar plats i debatten. Har ni frågor, stora som små, ställ de gärna till mig här på bloggen.

2 kommentarer:

Dag Bremberg sa...

Gissur Erlingsson är en klok person.
Visst är det så att landstingen glöms bort, men kanske är det varken politikernas eller journalisternas fel.
Kanske är det så att väldigt få medborgare har ett regionalt tänkande. Eller om man har det så är det inte kopplat till landstingets gränser.

Min bedömning är att journalister har hyfsat grepp om landstingen och i förhållande till det begränsade läsarintressset skrivs det relativt mkt om landstingen i många länstidningar.
I Sverige dominerar länstidningar, som VLT, NWT, VK, NSD, NA, UNT, VF m fl.
Vårt län är ett undantag och det är naturligt att EK skriver mindre om landstings- och länsnivån.

Marie-Louise F M sa...

Hej Dag!
Jag tycker att det skrivs ganska mycket men det är förståelsen och kunskapen hos befolkningen som är otroligt liten i jämförelse med den lokala nivån. Generellt är också politikerna anonyma!
Det regionala uppdraget är till 80% Hälso-och sjukvård trots allt!
Hälsn Marie-Louise