lördag 27 september 2008

Premiär!

Nu slänger jag mig ut i bloggvärlden och så får vi se vart det bär! Det känns i alla fall viktigt att få diskutera vårdfrågorna på bloggen. Så fort jag berättar vad jag sysslar med, så finns det alltid åsikter om landstinget och vården. Den första kommentaren brukar givetvis vara "lägg ner landtinget"!

Min förhoppning är givetvis att min blogg ska kunna vara läsvärd även för personer som inte är politiker utan har ett genuint intresse att få diskutera och dela med sig av sina åsikter och kunskaper!

Ända sedan jag började med politik i Strängnäs (1988), så har jag varit intresserad av vårdfrågor. Med min bakgrund som vårdbiträde och undersköterska så har jag med mig mycket erfarenheter från "golvet" som är värdefulla för mig som politiker.

Det som vi ständigt diskuterar för närvarande i Landstinget Sörmland är ekonomin. Hur ska vi få bukt med det underskottet på 260 miljoner kr? Den nya s-ledda majoriteten i landstinget har vänt sig till sörmlänningarna för att få hjälp på vägen. Det ska bli intressant att få ta del av förslagen som har kommit in och se vad man tänker göra.

Vad är politiskt möjligt? Finns det politiskt mod och kraft i den s-ledda majoriteten?

Den 8 oktober får vi se vad som kommer i "krispaketet", då blir den nya s-majoritetens förslag presenterade! Det har verkligen varit mycket debatt och folkstorm omkring ryktena av nedläggning av förlossningen och akutoperationerna i Nyköping!

Precis som i Katrineholm när det har diskuterats omkring Kullbergska sjukhuset, så har lokalpolitikerna gått samman och krävt att man inte får lägga ner BB och akutoperationerna. Detta visar så tydligt hur svårt det är att jobba med besparingar i vården!

I alla val så kallas landstingsvalet "det glömda valet" så det är lite av en paradox när människor i allmänhet är så intresserade av vårdpolitik med knappt känner en enda landstingspolitiker!

6 kommentarer:

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Välkommen till cyberrymden, det är kul i bloggvärlden!

Skall bli roligt att få läsa mera om landstingspolitik, en politisk nivå de flesta inte vet så mycket om.

Kram Margit

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Tack för din kommentar! Det är ju du som har inspirerat mig att börja i denna cyberrymd!
Kram, Marie-Louise

Linda Strand sa...

Roligt med en ny blogg, jag kommer lägga upp den hos mig som en av de läsvärda!
Jag håller med dig om att landstingspolitiken kommit lite avsides ur politiskt perspektiv, men vi är alla oerhört beroende av att de folkvalda som styr landstinget gör ett gott jobb. Landstingspolitiken behöver definitivt förnyelse i Sörmland och jag hoppas som du mycket på krispaketet. Min förhoppning är att man vågar ta obekväma beslut som får ekonomin på fötter en gång för alla.

Marie-Louise F M sa...

Hej Linda!
Tack för din kommentar och att du har lagt upp min blogg som läsvärd!
Jag väntar givetvis med spänning på krispaketet. Jag tror att det kommer att bli ett himla liv och att de kommer märka vilken skillnad det är att styra en kommun jämfört med landsting! De är ju nya som landstingspolitiker, både Jörgen Danielsson och Åsa Kullgren.
Hälsn Marie-Louise

Marie-Louise F M sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda Strand sa...

Att styra ett landsting måste vara ungefär som att styra en finlandsfärja med joystick... åtminstone ur mitt perspektiv. Är inte alls insatt i landstingspolitiken mer än gängse sörmlänning. Vi får väl se vad paketet innehåller när det väl är dags.