måndag 29 september 2008

Varför så mycket piller?

På det senaste Landstingsfullmäktige hade jag ställt en interpellation till Ylva G Karlsson (mp)om läkemedel och miljö. Jag undrade vad Landtinget Sörmland gör för att minska påverkan på miljön av alla läkemedel som kommer ut i naturen på olika sätt.

Tyvärr gör vi inte tillräckligt för att de ska bli någon skillnad. Det skrivs ut läkemedel i en allt ökande takt och när jag fick veta att bara i Sörmland skrevs det ut 157 miljoner dagsdoser i öppenvården 2007! Kan du tänka dig?! Detta är bara öppenvården! Ingen slutenvård, inga receptfria läkemedel, ingen statistik från tandvården eller veterinärvården...

Av alla data som rent statistiskt redovisas på nationell nivå, så brukar Sörmland representera tre procent av statistiken. Om vi vänder på det hela och säger att, om det har skrivits ut 157 miljoner dagsdoser i Sörmland så blir det efter en snabbhuvudräkning ca 50 miljarder dagsdoser i hela Sverige under ett år!
Varför är nu detta ett problem? Jo, för många av de läkemedel som vi stoppar i oss bryts ner i kroppen via njurarna och kommer ut via urinen. En del läkemedel/substanser bryts ner snabbt och en del mycket långsamt.
Våra kommunala reningsverk klarar inte av att rena vattnet från läkemedelssubstanser, så frågan är; hur ska det bli med vårt dricksvatten om vi ska äta så mycket piller?
Vatten är vårt allra viktigaste livsmedel och jag tycker att den här frågan diskuteras för lite. Som konsument får jag inte veta om en värktablett är bättre än någon annan ur miljösynpunkt. Det är nog dags att det införs någon form av miljömärkning även på pillerburkar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

För att vara lite ironisk...

Såsom prozacätare kan jag tycka att det är bra om jag får dela med mig, det är ett läkemedel som många fler än nu borde äta.

Marie-Louise F M sa...

Hej Peo!
Jag är i alla fall oroad över utvecklingen. Att det dessutom inte finns någon statistik över hur många kilo det läcker ut i naturen av vissa substanser som man vet är skadliga...
Vi har ju så hårda miljökrav inom andra områden!
Hälsn Marie-Louise

Anonym sa...

Jodå, jag föstår dig. Det är inte ett helt outforskat problem, tidiga p-piller var väldigt kraftfulla och läckte väldigt mycket av sin aktiva substans via urinen. Delvis har man kommit till rätta med det genom att moderna preparat är mer exakt doserade men också genom att p-piller användningen minskat till förmån för dagen efter piller.

Förhoppningsvis kan vi hoppas på fortsatt finslipning av preparaten.