torsdag 4 februari 2010

Nu är jag Marcus Birro fan

På lördagen då vi hade kommun- och landstingsdagar talade Marcus Birro. Han har en unik förmåga att tala och skriva; sätta ord på vardagshändelser och människor han ser. I Expressen skriver han om sin hjältar och de är också mina. Hur skulle livet vara om inte alldeles vanliga människor brydde sig om varandra?
Han skriver:
"Snabbköpskassörskan som låter en äldre dam få sina varor trots att det saknas en tjuga. Poliser som vägrar bli cyniska. Läkare som inte låter yrket stiga dem åt huvudet. Undersköterskor, hemvårdspersonal, hotellstäderskor, kypare på de risigaste syltorna, SJ-personal som faktiskt tar sig tid och både förklara och le, taxichaufförer som vrider på huvudet och säger hej trots att jag är deras sjuttiofjärde körning på en timme."
Mitt i vinter och snökaos så känns det så hoppfullt att få läsa hans krönika. Tack alla mina medmänniskor som gör livet så värdefullt att leva!
Roligt att han och hans sambo Jonna ska få barn igen! Grattis och lycka till från mig!

PS. Igår gick jag med i Marcus Birros fan club på facebook. DS

Inga kommentarer: