tisdag 18 maj 2010

Härskarteknik- den fula vägen till makt.

För ett tag sedan köpte jag en bok om härskartekniker på Pocketshop på Centralen. Boken är skriven av Elaine Bergquist, en av Sveriges mest anlitade retorikexperter och heter just ”Härskarteknik”- den fula vägen till makt. Bra att ha tänkte jag!
Jag har bara hunnit läsa till sidan 50 av 248 men kände ett akut behov av att läsa lite mer eftersom jag fortfarande kände mig upprörd och frustrerad när jag kom hem efter dagens sammanträde med arbetsutskottet. Jag har just bläddrat och skumläst lite mer i den. Hur vet man att man har blivit utsatt för härskartekniker? Hur ska man bete sig när det händer? Vilka är teknikerna?

Det är några frågor som författaren ger svaren på och efter att ha läst så kan jag bättre sätta ord på dramat som utspelade sig i eftermiddag, strax innan kl 16.

Under hela dagen har arbetsutskottet tålmodigt lyssnat på massor av information från olika tjänstemän. När det till slut var dags att gå igenom ärendena (27 st) till landstingsstyrelsens sammanträde den 1 juni, meddelade jag Jörgen Danielsson (S) att KD lämnade ”ärendena öppna” och återkommer med eventuella förslag till LS-sammanträdet.

Detta fick ordföranden att fullständigt tappa humöret och ifrågasätta mitt ställningstagande. ”Hur ska ni ha det egentligen?” ”Är det någon idé att vi har några arbetsutskott över huvud taget?” Varför ska ni ”mörka” era förslag och inte redovisa dem?
- Nej, det här går inte.
- Jag förklarar sammanträdet för avslutat.
Bank, klubban faller hårt i bordet och vi sitter tysta kvar och funderar. Vad är det som händer?? Det här är ju inte klokt…

2 kommentarer:

Mats Werner sa...

Ja, där ser man! På något sätt känns takterna igen från lokalnivån....

Men ifrågasättandet av värdet av ett AU är dock klockrent. Svaret borde absolut bli JA!

Marie-Louise F M sa...

Hej Mats!
Det var tråkigt att du känner igen dig men jag är inte förvånad!

Diskussionen lär fortsätta men faktum är att det är helt omöjligt att fatta beslut när viktiga handlingar läggs på bordet. Det kanske du också känner igen???
/Marie-louise