söndag 2 november 2008

Lite sommarminnen i november

En fikapaus på verandan
November månad är så mörk och känns lång. För att det ska kännas lite bättre så tittar jag gärna på kort från sommarsemestern, då känns det lite bättre. Solen, värmen och havet. Sommar är alltid Finland för mig. Det är alltid en lika skön känsla att stå i incheckningskön vid färjeterminalen. Äntligen! Allt är packat och klart och en hel, lååång sköööön semester ligger framför. Det är en så skön känsla!
Vi tar alltid kvällsfärjan över och när vi kör av färjan i Åbo så har vi drygt 30 mil att köra innan vi står vid färjeläget i Molpe. Vi kör norrut på kustvägen, väg 8, och den kan vi vid det här laget. Den är rak, backe upp och backe ner, och har massor av farliga svackor så det gäller att ta det försiktigt.
När vi kommer till Bergö brukar mamma ha lunchen klar när vi kommer fram, eller syrran, om hon kommit före. Vi ett stopp innan vi åker vidare till Galgören, där mitt hus ligger. Det är ungefär en halv mil från byn och i år är första gången vi har kunnat köra bil fram till huset!
På Galgören har mina förfäder bott i mer än hundra år så det är en speciell känsla att vara där.
Lika sorgligt är det att åka hem och veta att det är ett helt år till nästa gång vi kommer!
Men nu är det bara 7 månader kvar! ;-)

En sommarmorgon på Galgören
Min son Anders kopplar av

Båttur till Bredhällan, min man Esa vid rodret


Solnedgång på Galgören

Ps. Fotografen är jag och alla bilder är tagna med min mobil.Ds

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej mamma! Nu har jag inte varit inne och läst på länge, men va kul att se alla fina bilder på barnen och Finland. Nu är det alldeles för länge sen jag var där. Usch... Vi får hoppas på att det blir något i sommar!

Det var så jag fick tårar i ögonen när jag läste det du skrev om Fredriks skoluppgift. Jag saknar han och er så mycket! Men vi syns i alla fall på lördag, så får jag lite quality-time med dig! :) Ha det så bra till dess! Jag älskar dig, puss och kram! /Dottern din

Marie-Louise F M sa...

Hej Camilla!
Kul att du har varit inne på min blogg.Visst är det fint på Galgören! Saknar dig också, du är världens goaste!
Puss o kram, mamma

Anonym sa...

Hej Marie-Louise!
Ibland blir jag lite avundsjuk på er som har "rötterna kvar". Av byggnaderna i Katarina församling i Stockholm där jag växte upp, finns inget kvar. Å tur är väl det. Vi hade i alla fall wc inne.

Det är bra att du kämpar på med hjälp till missbrukarna. Vårnäs behövs.
Eftersom jag inte tycker om anonyma inlägg ska jag berätta att jag satt i skolstyrelsen för 20-25 år sedan, eller var det längre sen? Tiden går så fort. Jag stt även då för M. Men 60 timmars arbetsvecka på Hemglass och 3 barn gjorde att politiken fick vila. Nu är alla utflugna ,både Hemglass och barnen.
Stå på dig för Vårnäs och mot s-politiken i landstinget!

Kerstin Svensson