onsdag 14 april 2010

Muslimer blir trakasserade i Eskilstuna

Tidningen Dagen skriver: "Det är inte bara i Göteborg som moskébyggnader stött på motstånd. Under kort tid har Sabirinmoskén i Eskilstuna utsatts för flera attentat. Ett grishuvud med texten Muhammed har klottrats på entrédörren. Stenar har kastats in genom fönsterrutorna. - Klart man är orolig och frågar sig vad nästa steg är. Är det en bomb? säger Servat Barzangi."

Jag blir förskräckt när jag läser artikeln och jag blir upprörd över att intoleransen är så stor i Sverige. Vi har kunnat läsa om judehatet i Malmö och muslimhatet i Södertälje och Landskrona. Tar det aldrig slut?

Det är två saker jag fäster mig vid i artikeln. Det ena är det som Servat Barzangi förklarar här: "- I Sverige är det fult eller omodernt att tro på någonting. Allt ska vara sekulärt. Men titta på helger, namn, många gifter sig i kyrkan ... religionen har djupa rötter här." Det andra är när han säger: " - Alla människor är kulturvarelser. Jag kan tänka mig att det finns fördomar mellan en gubbe som är skogsarbetare och en ung högutbildad tjej från Lund också. När du säger muslim, är det en taliban du tänker på eller är det en muslim från Bosnien? Vi måste kommunicera bättre med varandra."

Det är ju ganska otroligt att man i ett så pass modernt och sekulariserat land som Sverige inte kan få tro på en Gud utan att bli förlöjligad, förföljd och bespottad! Denna intolerans möter även jag som Kristdemokrat. I den politiska debatten framställs vi ofta som en sekt, homofober, konservativa mm. Listan kan bli lång.

Servat Barzangis uppmaning och vädjan i tidningen Dagen gick rakt in i mitt hjärta. Han skriver: "Skaffa kunskap! Kontakta församlingar om du undrar över något. Kunskap är bästa botemedlet mot rädsla och osäkerhet. Vi bor i samma samhälle, vi sitter i samma båt, vi delar samma skyldigheter och rättigheter. Vi måste mötas och lära känna varandra. [...] Vi har mycket mer gemensamt än vad som skiljer oss åt. Även ateister. Vi är människor allihop, det skall inte vara någon skillnad. Vi har lika värde. Jag vill inte se ett samhälle där alla lagar samma mat, pratar på samma sätt, tänker likadant. Olikheterna i kultur och religioner är något vi ska prata om. Vi borde se olikheter som något roligt, något vi kan lära oss av varandra."

Jag kan skriva under på varje ord Servat Barzangi säger. Som Alf Svensson brukar säga: "Människovärdet är viktigare än penningvärdet!"

2 kommentarer:

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise!

Har bloggat om tänkvärda artiklar på newsmill och i SvD: http://margiturtegard.blogspot.com/2010/04/nalin-pekgul-och-paulina-neuding.html

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Bra artikel! Malin Peguls artikel på Newsmill är verkligen bra och läsvärd. Hon har rätt i vad hon skriver.
/Marie-louise