lördag 25 oktober 2008

Alla ska me- utom V?

I torsdags kväll satt Fredrik, min yngste son som är åtta år, vid köksbordet och gjorde veckans skrivläxa. Uppgiften löd:
"Du får inte vara med! Har det hänt att dina kompisar sagt så när du vill vara med och göra något?"
Fredrik skulle berätta om det hänt och hur han kände det, med sina egna ord. I uppgiften ingick även att rita sig själv i en sån situation.
Han skrev bl a: "Jag käner mej lesen då. Jag tyker inte det är snellt" Han ritade sig själv med tårar rinnande hela vägen ner till backen.
Det var verkligen hjärteknipande att läsa vad han skrivit och ritat.

Jag tycker man kan dra vissa paralleller till hur Fredrik och hans klasskamrater ska förhålla sig till varandra och den senaste tidens turer omkring Mona Sahlins agerande gentemot Lars Ohly. Först fick han veta att Mona inte ville ha med honom och sedan efter påtryckningar, fick han vara med. Hur känns det egentlígen för Lars Ohly? Jag kan ju inte tänka mig att han grät som Fredrik när han inte fick vara med men nog måste han ha blivit ledsen och besviken på sina "kompisar"? Hur ska han kunna lita på Mona i framtiden?

Igår på partifullmäktige i Stockholm så sa Göran Hägglund i sitt tal, "att vi har nog inte sett det sista avsnittet ännu" i denna historia! Han konstaterade också, att det kommer nog att bli fel, hur Mona än gör. Lyckas de komma överens, så blir det ett tydligt vänsteralternativ och lyckas de inte, så blir det en splittrad opposition mot en samlad allians i valrörelsen 2010.
Ja, det är bara att vänta och se.
Men hur var det med sossarnas slogan "Alla ska med", vem bestämmer vilka som får vara med?

Göran Hägglund på Partifullmäktige igår

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hejsan, heter han inte Lars Ohly?

Marie-Louise F M sa...

Hej Barbro!
Tack för din rättelse!
Hälsn Marie-Louise