torsdag 16 oktober 2008

Ord man inte får säga?

I Kvällsöppet med Niklas Ekdahal igår så fick Katrin Zytomierska försvara sitt uttalande om den utröstade "Idol"- deltagaren Jesper Blomberg. I Eftersnack Idol 2008 kallade hon honom "lite bögig". Nu har det blivit ett himla liv efter hennes uttalande. Idol-deltagare vill bojkotta henne och det har kommit in två anmälningar till Granskningsnämnden.
Själv ångrar hon ingenting och säger: "För mig betyder ordet "bögig" lite snyggare" och hon tycker att ordet borde avdramatiseras lite mer.

Jag kan inte låta bli att dra vissa paralleller till hennes uttalande. Nu är det en kille som blir drabbad av hennes uttalande. Hur många tjejer blir inte kallade "horor" mm varenda dag, av sin jämnåriga killar? Vem lyfter på ögonbrynen? Vem reagerar? Hur ofta blir inte kvinnors utseende kommenterat av män?

Till och med Göran Persson uttalande sig om Maud Olofsson vikt i riksdagens talarstol. Blev han också inkallad till Niklas Ekdahl för sitt uttalande? Inte vad jag kan minnas. Men vi kvinnor ska väl tåla lite? Det var ju bara på skoj, det var ju inte menat som något illa, eller hur?

11 kommentarer:

Anonym sa...

"Ord är starka saker" skrev jag en gång på min blogg, apropås ordet "neger" (http://matswerner.blogg.se/2008/march/historien-om-negern-pettersson-kapitel-1-2-3-och-4.html)

Och visst är det så. Precis samma jämförelse gjorde jag med de tillmälen som många unga flickor får stå ut med idag utan att någon ens lyfter på ögonbrynen.

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Jag skulle själv inte använt ordet bögig om någon, fast jag vet att det oftast betyder (menas) att någon är vacker och feminin. Jag håller dock med både dig och Mats att det blir annan låt i sången/kråksången om man säger något om män; kallar män för något som kan uppfattas som negativt. Se bara hur livat det blev i holken när jag kallade Jens Persson (c) för grabben!:-).

Kram Margit

Anonym sa...

Upprörd över bögig?
Den dagen som hbt-rörelsen och feminister slutar hacka på heterosexuella och heterosexualitet, heteronormen etc och även skämta om det så... Men det är tydligen PK!

Sen när det gäller ordet "hora" i skolan.
Min dotter säger att det i hennes skola, 1:a året på gymnasiet, mest är tjejer som kallar varandra för det, och invandrarkillar.
Men i media hörs det inget om detta.

Anonym sa...

Om man är Programledare i TV och trycker ner en ung artist, som just lämnat ut sin sång och sig själv, med att kalla honom "bögig" gör man det utifrån en väldigt tydlig härskarposition där man ensam för ordet och den som anklagas inte har en chans att värja sig.

Om man tänker sig exempelvis, rent hypotetiskt förstås, att jag på måndag kväll går upp i kommunfullmäktiges talarstol och ställer en enkel fråga till kommunstyrelsens ordförande: -Är du inte lite bögig? Det skulle knappast uppfattas som något försök att tillämpa härskartekniker utan snarare som politiskt självmord!

Alltså: Ordet i sig är inte det viktiga utan vem som säger det, vem som är mottagare och i vilken kontext.

Marie-Louise F M sa...

Hej Mats!
Tack för din kommentar! Visst är ord viktiga! Orden är ju bärare av våra värderingar. Det verkar som om TV har ett kluvet förhållningssätt om vad som får sägas och inte! I Parlamentet är allt tillåtet! Nu hängs hon ut och debatten är i full gång!
Hälsn Marie-Louise

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Självklart så får man passa sig vilka ord man använder i offentliga sammanhang och visst kan man diskutera hur smart det var...
Men nu verkar derevet vara i full gång för att få bort henne från rutan! Det har väl ändå sagts värre saker i TV?
Kram, Marie-Louise

Marie-Louise F M sa...

Hej a.p.se!
Det är givetvis också en aspekt i sammanhanget om vad som är politiskt korrekt just nu!

Toleranströskeln är väsentligt högre idag än när jag växte upp!

Hälsn Marie-Louise

Marie-Louise F M sa...

Hej Ebbe!
Jag kommer ihåg när Anders Svensson kallade Åke Eriksson för "fähund" från fullmäktiges talarstol! Var du med då?
Hälsn Marie-Louise

Anonym sa...

Anledningen till att Göran P. inte straffades var ju att han sa sanningen, det är aldrig fel.

hsb

Anonym sa...

Nej, det var före min tid. Han fick ta en timeout likt Mona Sahlin, eller hur?

Marie-Louise F M sa...

Hej Ebbe!
Ja, det kan man nog säga. Sen är risken liten att man säger något dumt om man är ordförande i KF :-))!
Hälsn Marie-Louie