söndag 5 oktober 2008

Privata vårdförsäkringar

I onsdags morse, när jag satt på tåget upp till Stockholm, gjorde jag sällskap med en "gammal" bekant. Vi har suttit på många pendlingsresor under årens lopp och pratat politik. Just den här dagen så kommer vi in på vårdpolitik ganska snart (av någon underlig anledning!).
Min kompis är i försäkringsbranchen och säger: -Vet du, att vi säljer hur mycket som helst av privata vårdförsäkringar!
Nej, jag är faktiskt inte ett dugg förvånad!
Vi diskuterar givetvis vad som kan vara orsaken till detta. Jag vet att många företag och företagsledare resonerar; att det främsta skälet är att produktionsbortfall, driftstörningar och nyrekrytering är kostsamt.
Det är attraktivt att de anställda snabbt får vård och snabbt kommer tillbaka i arbete.
Det var det där med tillgänglighet, igen...
Under många år har jag hört, att det är inte storleken på plånboken, utan behoven som ska avgöra om patienter ska få vård eller inte. Men vad är det som håller på att hända? Kan inte den offentligt finansierade vården leverera en sjukvårdstjänst till sina skattebetalare inom rimlig tid, gynnar det paradoxalt nog i sin tur den privata vården!
Ja, säger min resekompis, jag har en försäkring via min arbetsgivare och det är otroligt smidigt! Ska jag vara hemma en hel dag, bara för att ringa vårdcentralen och kanske få en tid, frågar han mig.
Nej, så ser inte min vardag ut, så att jag klarar det. Nu blir det så att jag ringer till den privata kliniken, får komma samma dag på en tid som passar mig. Besöket går mycket snabbt, det är bara att kliva in på undersökningsrummet och bli undersökt. Ingen väntetid!

Tendensen är densamma, inte bara i Sverige. Om detta fortsätter så tror jag att vi på sikt eller till och med ganska snart kommer att få en mycket tuff konkurrens när det gäller läkarkompetensen. Hur kommer vi att klara av den konkurrensen som offentliga vårdproducenter? Kommer vi att kunna behålla/rekrytera duktiga och kompetenta läkare på sikt?
Att jobba med tillgänglighet och en köfri vård i landstingen kommer att vara avgörande för våra patienter och medborgare framöver. Dräneras vi på läkare så blir det ju våra patienter, utan privata försäkringar som kommer att drabbas. Vill vi ha en sådan utveckling?

Inga kommentarer: