tisdag 14 oktober 2008

Hjärtlös politik från (s)-styret i landstinget!

Debatten om Mantelns nedläggning pågår för fullt i Nyköping. Den s-ledda majoriteten i landstinget har tagit med Mantelns nedläggning som ett förslag i sitt sk räddningspaket som majoriteten på hälso-och sjukvårdsnämnden tog igår. På Manteln vårdas patienter i livets slutskede och man tänker att de ska få vård i hemmet istället för på sjukhuset. Förslaget föväntas spara två miljoner kronor!

Jag undrar: Hur tänker Jörgen Danielsson, Ylva G Karlsson och Anders Bjurström m fl egentligen? Hur kan man lägga ett sånt förslag för att spara pengar?????? Hur hjärtlös och cynisk får man vara???

Här är en av alla insändarna från Sörmlands Nyheter:
"Nedskärningarna börjar ge mig ångest. Kan inte politikerna hushålla med ekonomin utan att lägga ner så viktiga avdelningar som Manteln och smärtkliniken, så önskar jag att de skulle kunna bytas ut snabbt så att de inte hinner verkställa beslutet.Det kommer inte att bli ett dugg besparingar på detta. Alla har inte anhöriga runt omkring sig, som kan vårda i hemmet, hur ska ni politiker ordna det? Hemsjukvård, taxiresor, ambulansfärder, inte bara en gång utan många gånger, för varje enskild cancersjuk, plus den oro och ångest det kostar, kommer inte att bli billigare för landstinget.Oro och ångest som detta beslut ger gör inte människor tryggare och starkare. Så en idé är väl att öka på pengaflödet till psykvården och sjukskrivningarna, så någon kan ta hand om eländet. Skam åt beslutsfattarna och sänk deras löner. Slå inte på dem som redan ligger".
Ångest

Släng förslaget där det hör hemma, i papperskorgen!

8 kommentarer:

Linda Strand sa...

Än klagar du på att majoriteten i landstinget inte vågar ta obekväma beslut och än på att besluten som fattas är för obekväma? Hur ska du ha det egentligen? *fundilerar*

Vad man än lägger ner när det gäller sjukvård så drabbas någon, det är bekymmersamt, men i ett krisläge som detta är det tuffa beslut som väntar.

Marie-Louise F M sa...

Hej Linda!
Jag kan inte förstå, att s-majoriteten inte söker andra lösningar utan låter de som är svårast sjuka få ta smällen.
Vi har lagt helt andra förslag till besparingar i opposition som handlar om att renodla landstingets uppdrag i första hand. Att ta upp förändringarna inom den palliativa vården som ett besparingsförslag är för mig helt "hål i huvet".
Frågan kvarstår,hur tänker dom egentligen?
Vi får se om jag får något svar på den frågan!
Ha' det gott!
Hälsn Marie-Louise

Anonym sa...

Snacka om att du vänder kappan efter vinden! Erat senaste utspel är ju ingenting annat än ren populism!
Vad gjorde du själv för att få ordning på ekonomin när du styrde över hälso- och sjukvården, det är ju inte mer än 6 veckor sedan!
Hade ni tagit ert ansvar så hade s-majoriteten ALDRIG behövt lägga något räddningspaket!!!

SKÄMS!

Anonym sa...

Jag har med häpnad följt debatten i SN. Vad jag förstår så ska landstinget öka möjligheten för patienter att välja att sluta sitt liv hemma. I Strängnäs finns en jättebra palliativ vård i hemmet. Det är ju det som nu ska möjliggöras i Nyköping. Tycker inte du att nyköpingsborna har samma rätt att få välja att avsluta sitt liv i hemmet? Eller är det så att du vill dra in den fina palliativa vård som finns i Strängnäs och Eskilstuna? Eller måhända; försöker du dra populisitiska poänger på svårt sjukas bekostnad? Jag trodde faktiskt att kd hade mer civilkurage än så här.
/undrande

Marie-Louise F M sa...

Hej Anonym!
Du får gärna skylla på mig om du vill, det kan jag ta!Jag vet i alla fall att det var inte jag som hoppade av och svek!
Jörgen kunde dessutom ha avstått från att ta över makten tillsammans med fp och mp men gjorde inte det!
Jag vet att många från ditt parti är mycket besvikna över att han gjorde det valet.
Trots att man nu höjer skatten så ska man spara på de svårast sjuka, varför då?
Vi har en budget på fem miljarder och det finns andra saker man kan spara på om man vill...
Hälsn Marie-Louise

Marie-Louise F M sa...

Hej Undrande!
Vad jag vänder mig mot, är att man lägger in en nedläggning av Manteln i ett SPARPAKET! Att göra den förändringen i Nyköping anser jag, ska inte läggas som ett förslag att spara pengar, det tycker jag är hemskt!
Det är så viktigt att skapa trygghet, både för de här patienterna och deras anhöriga. Det måste också ske i samarbete med kommunen för att det ska fungera på ett bra sätt.
Jag hoppas givetvis att sossarna tar sitt förnuft tillfånga och lyfter ut förslaget som ett sparförslag.
Hälsn Marie-Louise

Anonym sa...

Du skriver att "Jag vet att många från ditt parti är mycket besvikna över att han gjorde det valet."
Jag är inte medlem i något parti alls och har så aldrig varit! Men det är väl lite typiskt er politiker och anta att bara för att man tycker någonting så är man politiker själv.
Jag är däremot väldigt intresserad av politik och har studerat och följt politiken på nära håll i många, många år.
Att bara säga saker utan att tänka efter vad det får för konsekvenser och utan att egentligen bry sig om annat än att säga vad folk vill höra kallas för populism och det är just vad du gör!
Du har ju så oerhört tydligt visat att du och din majoritet uppenbarligen INTE klarar av att styra landstinget. Att ge sig på s-majoriteten på ett sånt sätt som du gör när dom just har tillträtt gör att din trovärdighet hos folk är NOLL!
Kom med egna ordentliga idéer istället eller backa undan och låt dom som vill mer än att bara förvalta få köra sitt race!

Anonym sa...

Nu fick du allt på nöten M-L ???

hsb