onsdag 29 oktober 2008

Varför svarade inte Åsa Kullgren(s)?

I går på fullmäktige hände något jag inte varit med om tidigare. Jag hade ställt en interpellation till Hälso-och sjukvårdsnämndens ordförande Åsa Kullgren (s) om avgiftningen av missbrukare i Eskilstuna. Döm om min förvåning, när jag får läsa svaret, så är det inte nämndens ordförande som svarat, utan en helt annan person!
På fullmäktige frågade jag vem som hade bestämt att inte Åsa Kullgren (s), skulle svara på min fråga, och i så fall varför?
Jag fick inget svar, varken från Åsa Kullgren själv, eller från fullmäktiges ordförande Anders Bjurström (fp).
Nämndernas ordföranden är ju ytterst ansvariga för sina respektive verksamheter enligt kommunallagen, och som ledamot i fullmäktige så kan man alltid ställa frågor till en nämndordförande och har rätt att få svar från densamma.
Är det en ny demokrati som genomförs i Sörmland? Att den som är ansvarig kan överlåta frågor, utan att fullmäktige, eller interpellanten får ta ställning till det? Var finns det något lagstöd för det agerandet?
Detta hände inte bara mig, utan även fler som ställt frågor till nämndens ordförande, att någon helt annan svarat. En som svarade på en interpellation är bara ersättare i fullmäktige dessutom! När fick ersättare den möjligheten att besvara interpellationer? Är det någon som vet?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marie-Louise!
Jag svarar gärna på din interpellation om psykiatrin men tyvärr var jag felinformerad och trodde att jag hade möjlighet att lämna över den till ordförande för psykiatriberedningen. Jag tycker det är synd att du drog tillbaka din interpellation på gårdagens fullmäktige. Lägg samma interpellation till nästa fullmäktige så lovar jag ett svar till dig:)Fridens/Åsa Kullgren

Marie-Louise F M sa...

Hej Åsa!
Tack för ditt svar! Jag kommer givetvis att återkomma men inte till nästa fullmäktige, då har vi så mycket annat att diskutera!
Anita Neuhaus svar var inte bra, jag hoppas ditt svar blir bättre!
Ha det gott!
Hälsn Marie-Louise