onsdag 8 oktober 2008

Vad farao är det som pågår?

Nu har jag som nybliven bloggare farit runt lite i cybervärlden och hittat något. I DN kan vi ta del av hur det kändes när Marie, en kvinna i 60-årsåldern gick på toa i Bonniers konsthall i Stockholm. Händelsen utspelade sig den 5 september och nog kan jag förstå att hon blev förvånad.
Tänk att upptäcka att "filmning pågar" under denna högst intima situation! Jag kommer ihåg när jag var liten och var på läger på Blidö på 60-talet. Givetvis var vi alla hänvisade till torrdass (undra om dagens läger skulle få bedrivas under samma primitiva förhållanden?) och på väggen hade någon klottrat:
-Var inte generad, även kungen sitter i denna ställning! Det var väl OK, det fanns ju ingen som tittade. Nu lever vi i en annan tid...

Marie ringer sin syster när hon kommer hem. Systern frågar:
Sa du något till personalen på konsthallen efteråt?- Nej, jag skämdes så mycket. Men min syster ringde upp dem efteråt och då förklarade de att det var en konstinstallation. "Vad ska den vara bra för?" undrade min syster. "Den speglar samhället", svarade de. Herre min gud...

Det var bara en liten funderare i svallvågorna efter FRA-debatten.

3 kommentarer:

Morfar Lasse sa...

En intima situation är något vi har parvis eller flera, inte ensamma på toa.

Det finns endast en kamera och en skärm. Ingen registrering! Det hela är en konstnärslek med bild och objekt.
Klarar man inte det bör du gå på ett vanligt kafe, inte på en konsthall och äta.

Marie-Louise F M sa...

Hej morfar lasse!
Jag vill gärna kunna göra ett val och inte bli utsatt för något som jag varken fått information om eller frågat efter.
Det handlar om grundläggande respekt för den enskilda människan tycker jag! Ponera att det kommer in en kvinna med sitt lilla barn, som behöver uträtta sitt behov, kanske är turist. Rent hypotetisk, tror du den personen skulle tro att det rörde sig om en "konstnärslek"
Hälsn Marie-Louise

Anonym sa...

Förmodligen, eftersom de besöker en konsthall! Och det finns anslag som anger att det är en installation. Detta är den roligaste nyheten på länge. Jag är ingen sur tant - JO DET ÄR DU.