tisdag 21 oktober 2008

Dags att minska Sveriges utanförskap!

Den senaste tidens finansoro tycker jag har visat hur sårbara vi är i den globala ekonomin. Notan för finansoron hamnar som vanligt, alltid hos oss vanliga skattebetalare.
"Vi svenskar har blivit fattigare och inflationen kommer att ta fart igen", skriver Lars Elinderson (m) på DN debatt.
Han anser att det är dags att politiken börjar driva frågan om euron i Sverige igen och jag är beredd att hålla med. Det är tio år sedan folkomröstningen och mycket har hänt sedan dess i vår omvärld. Lite är sårbar.
Jag tycker att Finland skötte frågan om euron på ett mycket bättre sätt än vi, med facit i hand! De finländska politikerna visade att de kunde fatta beslutet utan folkomröstning och tog ansvaret fullt ut (även om jag har mitt halva ursprung och halva mitt hjärta i detta land och kanske inte är helt opartisk?!).
Vi har en krogigare väg att gå om vi ska kunna komma dithän. När ska frågan upp på den politiska dagordningen igen? Vore det inte klokt om vi kunde/vågade ta upp den till EU-valet nästa år och åtminstone ha en plan? Kanske skulle vi få ett ökat intresse för EU-valet då också (vilket vore önskvärt tycker jag)?

7 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Jag är skeptisk till begreppet utanförskap, som används hit och dit i media och i folkmun. Vem är utanför? Vem bestämmer vem som är utanför? Är min väninna som är sjukpensionär för att hon har slitit ut sin kropp genom fysiskt hårda arbete utanför? Var jag utanför när jag var hemmafru under många år utan att få en krona från samhället för att jag tillhörde inte samhällets trygghetssystem, därför att jag inte kom härifrån; var inte införsäkrat så att säga? Är man utanför för att man kommer från ett utomeuropeisk land och inte har fått jobb och bor i ett så kallat, jag gillar inte det begreppet heller, utanförskapsområde? Jag kommer att försöka låta bli använda begreppet. Det stigmatiserar människor och får oss bara att tänka i vi och dom termer.

MVH Margit

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Att prata om utanförskap eller inte och om dess legitimitet kan ju bero på vad som står i fokus för diskussionen. Är utanförskapet påtvingat eller självvalt?
När det gäller euron eller inte, så har ju svenska folket valt att vi ska stå utanför valutaunionen.

Jag tycker att det är viktigt att vi diskuterar den frågan politiskt i ljuset av finanskrisen. Vi har ju dessutom ordförandeskapet i ministerrådet andra halvåret 2009...
Kram, Marie-Louise

Anonym sa...

Hej Margit !

Självklart stigmatiserar vi folk genom utanförskapet.
Det blir vi och dem.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Du får stöd och medhåll på ledarbloggen, där de tar upp det samma som dig. Länka dit om du vill.

Kram Margit

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Kul att Voronov delar min uppfattning! Hoppas att man kan fålite kredit någon gång, men det är nog för mycket begärt!
Tycker mest att ekuriren understöder fördomar, främst mot kristdemokrater!
Kramar, Marie-Louise

Anonym sa...

Vadå fördomar ?
Ni älskar ju bögar, tycker det är ok med abort medmera, eller ?

Fördomar som skapats av er själva.

Fredrik F.