fredag 3 oktober 2008

Vi behöver en ny bil!

Idag har vi i oppositionen haft presskonferens om våra tankar och idéer för Landstinget Sörmland. Temat "Att göra det möjliga möjligt" handlar om hur vi kristdemokrater tillsammans med moderater och centerpartister vill forma den framtida vården i Sörmland utan skattehöjning.
Vi har de senaste veckorna haft ett högt tempo. Vi vet att något behöver göras och det går inte längre att köra med gamla metoder! Vi kan inte lösa dagens problem med gårdagens lösningar.
Jag kan använda en bild igen!
Vi tänker att den nuvarande oraganisationen motsvarar en Volvo 740 i prestand, prestation och driftkostnad. Det finns bra teknik men den behvöer bli bättre. Bensinkostnaden är alldeles för hög! Den är stryktålig och folkkär men är inte riktigt det vi behöver nu. Kraven på prestanda, prestation och teknik har ökat. Vi måste kunna göra något nytt!
Igår pratade jag med min son Christer. Han jobbar som ingenjör inom ett internationellt kunskaps-och forskning företag i bilbranschen, AVL. Jag frågade honom: -"Vad var det för begrepp du berättade för mig, som man jobbar med, som gäller inom hela bilindustrin idag"?
Jo, mamma, det är cost reduction, fuel efficient och down sizeing!Just det, vi behöver en helt ny bil!
Vi behöver bygga "en ny bil", vi ska se till att vi får en bil som är "billigare", energisnålare och är anpassad storleksmässigt till nuvuarande uppdrag och kommande!
Men hur ska det gå till, säger den skeptiske. Jag vill vända på frågan, har vi råd att låta bli? Vad är alternativet?.
Jag tror det är fullt möjligt. Vi i oppositionen har satt ner foten och vill tillsammans med "kunniga ingenjörer" och engagerade medarbetare åstadkomma detta. Det krävs tid, det är en långsiktig satsning, men vi tror på den. Vi måste visa att vi kan ge sörmlänningarna en god och säker vård, med hög kvalité och den ska vara köfri!
Det går inte längre att köra den gamla 740:in, lappa, laga eller "hotta" upp med fälgar och spoilers. Gör vi det så kör vi snart i diket igen!
När Jules Verne beskrev en världsomsegling under havet och andra äventyr betraktades det som fantasier som var omöjliga att realisera. I boken 1984 beskrev Georg Orwell en framtidsvision som få kunde tänka sig skulle bli allvar.
Men, som så ofta, överträffar verkligheten dikten.
Jag hoppas vi får med oss många på den här spännande resan! Vi har bara skissen än så länge men vi ser fram mot resultatet och att få köra den!

Inga kommentarer: